BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 4 Januari 2012

La Tahzan...wahai hati janganlah bersedih

Jika kamu berada dipagi hari janganlah menunggu senja tiba.Hari inilah yang akan anda jalani bukan hari kelmarin yang telah berlalu dengan segala kebaikan dan keburukannya dan juga bukan hari esok yang belum tentu datang .Hari yang saat ini mataharinya menyinari anda dan siangnya menyapa anda,inilah hari anda ,umur anada mungkin tinggal hari ini,maka anggaplah masa hidup anda juga hari ini atau seakan-akan anda dilahirkan hari ini dan akan mati hari ini juga.Dengan begitu hidup anda tidak akan tercabik-cabik antara gumpalan keresahan,kesedihan dan duka masa lalu yang dengan bayangan masa depan yang penuh ketidakpastian dan seringkali menakutkan.Pada hari ini pula sebaiknya anda mencurahkan seluruh perhatian,kepedulian dan kerja keras.Dan pada hari inilah anda harus bertekad mempersembahkan kualiti solat yang paling khusyuk,bacaan al quran yang sarat dengan tadabbur,zikir dengan sepenuh hati,keseimbangan dalam segala hal,keindahan dalam akhlak dan kerelaan dengan semua yang Allah berikan ...perhatian terhadap keadaan sekitar.perhatian terhadap kesihatan jiwa dan raga serta perbuatan baik sesama.Pada hari ini dimana anda hidup saat inilah sebaiknya anda membagi waktu dengan bijak,tanamkan kebaikan sebanyak-banyak pada hari ini dan mempersembahkan sesuatu yang paling indah untuk hari itu..beristigfarlah atas semua dosa ingatlah selalu kepadaNya bersiap-siaplah untuk sebuah perjalanan menuju alam keabadian dan nikmatilah hari ini dengan segala kesenangan dan kebahagiaan,Terimalah rezeki,suami,isteri,anak-anak,tugas-tugas dirumah dan ilmu anda hari ini dengan penuh keredhaan .'Maka berpegang teguhlah dengan apa yang aku berikan kepadamu dan menandakan kamu termasuk orang yang bersyukur (surah al a'araf:144).Hiduplah hari ini tanpa kesedihan.kegalauan,kemarahan.kedengkian dan kebencian,jangan lupa hendaklah anda goreskan pada dinding hati anda dengan satu kalimat "harimu adalah hari ini " yakini bila hari anda dapat memakan nasi hangat yang harun baunya,maka apakah nasi yang telah  anda  makan kelmari atau nasi hangat esok hari yang belum tentu ada itu akan merugikan anda? Jika anda dapat minum air jernih dan segar hari ini,maka mengapa anda harus bersedih atas air pahit yang anda minum kelmarin atau mengkhuatirkan air hambardan panas esok hari yang belum tentu terjadi..Jika anada percaya pada diri sendiri dengan semangat dan tekad yang kuat anda maka akan dapat menundukkan diri untuk berpegang pada prinsip"aku hanya hidup hari ini" prinsip inilah yang akan menyibukkan diri anda setiap detik untuk selalu memperbaiki keadaan,menyeimbangkan potensi dan mensucikan setiap amalan.Dan itu yang membuat anda berkata dalam hati "Hanya hari ini aku berkesempatan untuk mengatakan yang baik-baik sahaj.tidak berucap kotor yang menjijikkan,tidak akan pernah mencela,mengherdik dan juga membicara keburukan orang lain,hanya hari ini aku berkesempatan menertibkan rumah dan pejabat agar tiadk bersepah atau berantakan dan kerana hanya hari ini sahaja aku akan hidup,maka aku akan memperhatikan kebersihan tubuhku,kerapian penampialnku,kebaikan tutur kata dan tandukku,kerana hanya hidup harri ini,maka  aku akan berusaha sekuat tenaga untuk taat kepada Rabb,mengerjakan solat sesempurna mungkin.membakali dengan soalat sunat,berpegang teguh kepada al Quran dan mengkaji dan mencatat segala yang bermanfaat.Aku hanya hidup hari ini,aku akan tanam dalam hatiku semua nilai keutamaan dari pohon-pohon kejahatan juga ranting-rantingnya yang berduri baik sifat takkabur.ujub,riyak dan buruk sangka.Hanya hari ini aku dapat menghidupakan udara kehidupan maka aku akan berbuat baik kepada orang lain dan menghulur tangan kepada sesiapapun,aku akan menjenguk mereka yang sakit dan menunjuk jalan yang benar.Aku akan hidup hari ini..wahai masa lalu yang telah berlalu dan selesai seperti mataharimu aku takkan pernah menangisi kepergianmudan kamu takkan pernah melihatku,termenung sedikit pun untuk mengingatimu kamu telah meninggalkan kami semuapergi dan takkan pernah kembali lagi....wahai masa depan engkau masih dalam keghaiban,maka aku takkan pernah bermain dengan khayalan dan menjual diri hanya untuk dugaan...aku pun akan takkan bakal memburu sesuatu yang belum tentu ada,kerana esok dan hari ini adalah sesuatu yang belum diciptakan.....petikan dari buku La Tahzan karya Dr Aids Al QArni....jadi bagi siapa-siapa sedang bersedih bacalah entry ini atau buku ini..=)

0 comments: